Siirry pääsisältöön
Tietokonenäkymä, jossa lehmä-tekoälyeläin kertomassa eläimenä olemisen haasteista.

Tekoäly­eläin

Tutki lopputulosta

Ajankohta

2022

Rooli

digitai­teilija

Omat tehtävät

ohjelmointi, taideprojekti, UI/UX

Työkalut

HTML, CSS, JavaScript, Figma, Miro, GPT

Tekoäly­eläin oli tutki­mus­matka tekoälyn mahdol­li­suuksiin vaikuttamisen työvälineenä. Projekti sisälsi monen­laisia teemoja, aina etiikasta rajapintaohjelmointiin.

Projektin loppu­tulos oli esillä Metro­polian Arabian kampuksen näyttely­tilassa kahden kuukauden ajan.

Keskustelu eläimen kanssa

Idea tekoä­lye­läimen tekemiseen syntyi yksin­ker­tai­sesta ajatuk­sesta: mitä jos voisimme keskus­tella eläinten kanssa? Minua kiinnosti tutkia, voisiko tekoälyn avulla simuloida keskus­telua, ja voisiko tämä keskustelu muuttaa suhdet­tamme eläimiin.

Halusin myös kehittää taitojani JavaScript-ohjel­moijana, ja keskus­te­luso­vel­luksen tekeminen tarjosi siihen hyvän mahdol­li­suuden. Tekoälyn integrointi sovel­lukseen tapahtui OpenAI:n tarjoaman API-rajapinnan avulla, ja kuvama­te­ri­aalin loin OpenAI:n Dall‑E 2 ‑tekoä­ly­so­vel­luk­sella.

Projekti oli osa Digitaa­lisen muotoilun toisen vuoden Kokeel­lisen suunnit­telun kurssia, jonka tarkoi­tuksena oli tutkia suunnit­telun mahdol­li­suuksia ennak­ko­luu­lot­to­masti. Kurssilla syntyneet teokset koottiin näytte­lyksi Metro­polian Arabian kampuksen näyttelytilaan.

Suunnit­telin projektin sisältöä ajatus­kartan avulla.

Koodia, suunnit­telua ja etiikkaa

Suunnit­te­lu­pro­sessi oli tutkiva ja kokeileva. Koska projekti tehtiin yksilö­työnä, oli vastuuta monella eri osa-alueella yhtä aikaa. Tämä oli miele­kästä, mutta vaati myös erilaista lähestymistapaa.

Ideointi

Lopul­linen idea tekoä­lye­läi­mestä kirkastui Crazy 8 ‑menetelmän avulla. Pikaluon­nokset tuntuivat sellai­senaan keske­ne­räi­siltä, mutta niiden pohjalta ymmärsin, että minua kiinnos­taisi eniten tutkia näitä kahta asiaa:

  • mitä tekoäly ajattelee (tuotanto)eläimistä?
  • mitä jos voisimme jotenkin kuulla/nähdä eläimen ajatukset?

Lisäksi halusin tehdä vuoro­vai­kut­teisen, ei “katsot­tavan” teoksen. Tekoäly­eläin-ajatus tuntui yhdis­tävän kaikki tavoit­teeni hyvin, ja antoi lisäksi syyn opetella lisää ohjelmointia.

crazy 8
Crazy 8 ‑menetelmän tuloksia, joiden pohjalta syntyi ajatus tekoälyeläimestä.

Työvaiheet

Hyödynsin projek­tissa perin­teisiä suunnit­te­lu­pro­sessin menetelmiä.

Tutki­minen

Prosessi alkoi tutki­mi­sella. Kartoitin olemas­sao­levia tekoä­lychat-sovel­luksia ja etsin aineistoa, jossa käsitellään tekoäly- ja eläine­tiikkaaKeskus­telin GPT-3-kieli­mallin DaVinci-version kanssa, ja yritin selvittää sen kykyä eläytyä eläimen rooliin. Analysoin saamiani vastauksia.

Miro-työtila
Dokumentoin projektin eri vaiheita ja päätöksiä Miro-työtilaan. 

Tekniset kokeilut

Tein teknisiä kokeiluja erilai­silla framewor­keilla, ja yritin löytää tarkoi­tukseen sopivan mahdol­li­simman järkevän toteu­tus­tavan. Kokeilin viittä eri pakettia, jonka päälle sovel­luksen olisi voinut rakentaa. Päädyin kuitenkin siihen ratkaisuun, että teen sovel­luksen alusta asti itse. Se vaati API-rajapin­tojen käytön opettelua.

Käyttö­liit­ty­mä­suun­nittelu

Suunnit­telin sovel­luksen käyttö­liit­tymän Figmalla. Ajatukseni oli tehdä mahdol­li­simman yksin­ker­tainen käyttö­liittymä, joka jättäisi tilaa sisäl­lölle eikä veisi huomiota itseensä. Fontti- ja väriva­lin­noilla pyrin tuomaan pehmeyttä ja lempeyttä ilmeeseen. Eläimen kuvan loin myös tekoälyn avulla: OpenAI:n Dall‑E 2 ‑sovel­luk­sella.

Käytin Dall‑E 2 ‑tekoä­ly­so­vel­lusta eläimen kuvan luomiseen, koska projektin yksi keskei­sim­mistä tavoit­teista oli testata tekoälyn rajoja ja mahdollisuuksia.

Sovel­lus­ke­hitys ja käyttäjätestaus

Kehitin sovel­lusta. Erityisen kauan keskityin hiomaan syötettä, jolla saan tekoälyn vastaamaan halua­mallani tavalla. Testasin sovel­luksen toimintaa myös käyttä­jällä, ja kehitin toimintoja edelleen havain­tojeni pohjalta.

Tein käyttä­jä­tes­tausta, jonka pohjalta tein muutoksia sovellukseen.

Näyttelyn pystytys

Nimesin teoksen ja asettelin sen näytte­ly­tilaan. Teoksen nimeksi tuli Hän, koska hän-pronomini tekee eläimestä subjektin.

Dimuverse-näyttely
Hän oli esillä Dimuverse-näytte­lyssä 14.12.2022–3.2.2023.

Tekoälyn mahdol­li­suudet innostivat

Epämää­räisen idean työstä­minen toimi­vaksi sovel­luk­seksi oli kokemuksena palkitseva ja opettava. Opin paljon omista työsken­te­ly­ta­voistani ja sain itseluot­ta­musta aloittaa uusia projekteja.

Projektin myötä ymmärsin, miten merkit­täviä mahdol­li­suuksia tekoäly tuo esimer­kiksi vaikut­ta­miseen. Tekoä­ly­tut­ki­mukseen pereh­ty­minen herätti myös ajatte­lemaan sen eettisiä ongelmia. Tutki­musai­neiston pohjalta havaitsin mm. seuraavia asioita:

  • Tekoäly heijastaa ihmisten arvoja, ja voi siksi olla syrjivä
  • Tekoä­ly­tulkki ihmisen ja eläimen välillä ei tuo varmuutta eläimen kokemuk­sesta, sillä eläimellä ei ole keinoa kertoa tulkinnan oikeellisuudesta
  • Eläinten kanssa kommu­ni­koivan tekoälyn kehit­tä­jällä on merkit­tävää valtaa ja sen myötä myös vastuu olla eetti­sesti hereillä

Teos herätti mielen­kiin­toisia keskus­teluja näytte­lyssä kävijöiden kanssa, ja avajais­päivänä tekoä­lye­läi­melle lähetettiin peräti 196 viestiä. Satuin olemaan paikalla, kun eräs kävijä viestitteli sovel­luk­sella seuraavasti:

Kysymys: Mitä pidät tekoälystä?

Tekoä­lye­läimen vastaus: En oikeastaan tiedä paljoakaan tekoä­lystä, mutta olen kuullut, että se voi auttaa eläimiä. Toivon, että se voisi auttaa minua ja muita tuotan­toe­läimiä parempaan elämän­laatuun ja oikeuksiin.

Video­näyte keskustelusta

Takaisin projekteihin