Tekoälyeläin oli tutkimusmatka tekoälyn mahdollisuuksiin vaikuttamisen työvälineenä. Projekti sisälsi monenlaisia teemoja, aina etiikasta rajapintaohjelmointiin.
Projektin lopputulos oli esillä Metropolian Arabian kampuksen näyttelytilassa kahden kuukauden ajan.
Keskustelu eläimen kanssa
Idea tekoälyeläimen tekemiseen syntyi yksinkertaisesta ajatuksesta: mitä jos voisimme keskustella eläinten kanssa? Minua kiinnosti tutkia, voisiko tekoälyn avulla simuloida keskustelua, ja voisiko tämä keskustelu muuttaa suhdettamme eläimiin.
Halusin myös kehittää taitojani JavaScript-ohjelmoijana, ja keskustelusovelluksen tekeminen tarjosi siihen hyvän mahdollisuuden. Tekoälyn integrointi sovellukseen tapahtui OpenAI:n tarjoaman API-rajapinnan avulla, ja kuvamateriaalin loin OpenAI:n Dall‑E 2 ‑tekoälysovelluksella.
Projekti oli osa Digitaalisen muotoilun toisen vuoden Kokeellisen suunnittelun kurssia, jonka tarkoituksena oli tutkia suunnittelun mahdollisuuksia ennakkoluulottomasti. Kurssilla syntyneet teokset koottiin näyttelyksi Metropolian Arabian kampuksen näyttelytilaan.

Koodia, suunnittelua ja etiikkaa
Suunnitteluprosessi oli tutkiva ja kokeileva. Koska projekti tehtiin yksilötyönä, oli vastuuta monella eri osa-alueella yhtä aikaa. Tämä oli mielekästä, mutta vaati myös erilaista lähestymistapaa.
Ideointi
Lopullinen idea tekoälyeläimestä kirkastui Crazy 8 ‑menetelmän avulla. Pikaluonnokset tuntuivat sellaisenaan keskeneräisiltä, mutta niiden pohjalta ymmärsin, että minua kiinnostaisi eniten tutkia näitä kahta asiaa:
- mitä tekoäly ajattelee (tuotanto)eläimistä?
- mitä jos voisimme jotenkin kuulla/nähdä eläimen ajatukset?
Lisäksi halusin tehdä vuorovaikutteisen, ei “katsottavan” teoksen. Tekoälyeläin-ajatus tuntui yhdistävän kaikki tavoitteeni hyvin, ja antoi lisäksi syyn opetella lisää ohjelmointia.

Työvaiheet
Hyödynsin projektissa perinteisiä suunnitteluprosessin menetelmiä.
Tutkiminen
Prosessi alkoi tutkimisella. Kartoitin olemassaolevia tekoälychat-sovelluksia ja etsin aineistoa, jossa käsitellään tekoäly- ja eläinetiikkaa. Keskustelin GPT-3-kielimallin DaVinci-version kanssa, ja yritin selvittää sen kykyä eläytyä eläimen rooliin. Analysoin saamiani vastauksia.

Tekniset kokeilut
Tein teknisiä kokeiluja erilaisilla frameworkeilla, ja yritin löytää tarkoitukseen sopivan mahdollisimman järkevän toteutustavan. Kokeilin viittä eri pakettia, jonka päälle sovelluksen olisi voinut rakentaa. Päädyin kuitenkin siihen ratkaisuun, että teen sovelluksen alusta asti itse. Se vaati API-rajapintojen käytön opettelua.
Käyttöliittymäsuunnittelu
Suunnittelin sovelluksen käyttöliittymän Figmalla. Ajatukseni oli tehdä mahdollisimman yksinkertainen käyttöliittymä, joka jättäisi tilaa sisällölle eikä veisi huomiota itseensä. Fontti- ja värivalinnoilla pyrin tuomaan pehmeyttä ja lempeyttä ilmeeseen. Eläimen kuvan loin myös tekoälyn avulla: OpenAI:n Dall‑E 2 ‑sovelluksella.

Sovelluskehitys ja käyttäjätestaus
Kehitin sovellusta. Erityisen kauan keskityin hiomaan syötettä, jolla saan tekoälyn vastaamaan haluamallani tavalla. Testasin sovelluksen toimintaa myös käyttäjällä, ja kehitin toimintoja edelleen havaintojeni pohjalta.

Näyttelyn pystytys
Nimesin teoksen ja asettelin sen näyttelytilaan. Teoksen nimeksi tuli Hän, koska hän-pronomini tekee eläimestä subjektin.

Tekoälyn mahdollisuudet innostivat
Epämääräisen idean työstäminen toimivaksi sovellukseksi oli kokemuksena palkitseva ja opettava. Opin paljon omista työskentelytavoistani ja sain itseluottamusta aloittaa uusia projekteja.
Projektin myötä ymmärsin, miten merkittäviä mahdollisuuksia tekoäly tuo esimerkiksi vaikuttamiseen. Tekoälytutkimukseen perehtyminen herätti myös ajattelemaan sen eettisiä ongelmia. Tutkimusaineiston pohjalta havaitsin mm. seuraavia asioita:
- Tekoäly heijastaa ihmisten arvoja, ja voi siksi olla syrjivä
- Tekoälytulkki ihmisen ja eläimen välillä ei tuo varmuutta eläimen kokemuksesta, sillä eläimellä ei ole keinoa kertoa tulkinnan oikeellisuudesta
- Eläinten kanssa kommunikoivan tekoälyn kehittäjällä on merkittävää valtaa ja sen myötä myös vastuu olla eettisesti hereillä
Teos herätti mielenkiintoisia keskusteluja näyttelyssä kävijöiden kanssa, ja avajaispäivänä tekoälyeläimelle lähetettiin peräti 196 viestiä. Satuin olemaan paikalla, kun eräs kävijä viestitteli sovelluksella seuraavasti:
Kysymys: Mitä pidät tekoälystä?
Tekoälyeläimen vastaus: En oikeastaan tiedä paljoakaan tekoälystä, mutta olen kuullut, että se voi auttaa eläimiä. Toivon, että se voisi auttaa minua ja muita tuotantoeläimiä parempaan elämänlaatuun ja oikeuksiin.