Siirry pääsisältöön
Design Metropolia -verkkosivun etusivunäkymä kannettavan tietokoneen ruudulla.

Verkko­sivu­konsepti Metro­polian muotoilualoille

Ajankohta

2022

Rooli

UX-suunnit­telija

Omat tehtävät

copywriting, konsepti, UX/UI

Työkalut

Figma, Miro

Tausta

Metro­polian muotoilun koulutus sisältää 7 eri pääai­netta. Jokai­sessa pääai­neessa projektit ovat keskeinen osa opintoja, mutta niiden esittelyyn ei ollut olemassa alustaa. Opintojen sisältöä ei myöskään esitelty Metro­polian viral­lisen sivuston lisäksi missään. Lisäksi yrityk­sillä ei ollut keinoa nähdä, millaisia opiske­li­ja­töitä Metro­po­lialta voi tilata.

Konsep­toimme sivuston, joka tarjoaa tietoa koulu­tuk­sista ja esittelee opiske­li­joiden tekemiä projekteja. Projekti oli osa yhtei­söl­lisen suunnit­telun kurssia keväällä 2022, ja tiimiimme kuului viisi digitaa­lisen muotoilun opiske­lijaa ja yksi vaihto-opiskelija.

Haasteet

  1. Metro­polian muotoi­lua­lojen opiske­li­joilla ei ollut yhteistä alustaa, jossa esitellä monipuo­lista osaamista
  2. Opinnoista kiinnos­tu­neilla hakijoilla ei ollut mahdol­li­suutta nähdä, millaisia projekteja opinnoissa tehdään
  3. Yritykset eivät tienneet, millaisia opiske­li­ja­töitä he voi tilata

Ratkaisut

  • Suunnit­te­limme konseptin, joka 
    • auttaa hakijaa löytämään riittä­västi tietoa päätök­sen­tekoa varten
    • helpottaa opiske­li­joiden projektien esittelyä
    • tekee muotoilun alojen yhteis­työstä helpompaa.
Sivuston visuaa­li­sessa ilmeessä voi nähdä viitteitä Metro­polian Arabian kampuksen teolli­sesta historiasta.

Prosessi

Ymmär­tä­minen

Teimme paljon tausta­tut­ki­musta, jolla pyrimme ymmär­tämään käyttäjien tarpeet. Käyttäjiä ovat ensisi­jai­sesti muotoilun opinnoista kiinnos­tuneet hakijat ja toissi­jai­sesti yritys­asiakkaat. Käytimme  seuraavia menetelmiä:

  • kysely
    • kysely­lo­makkeen avulla selvi­timme, millaisia ominai­suuksia ja toimintoja opiske­lijat näkevät tärkeinä, ja näkevätkö he tarvetta yhtei­selle portfolioalustalle
  • customer journey
    • hahmot­te­limme käyttäjän tarpeita ja kipukohtia, jotta pääsimme lähemmäs käyttäjän näkökulmaa
  • flowchart
    • hahmot­te­limme näkymiä, toimintoja ja sivuston käyttäjän vuoro­vai­ku­tusta sivuston kanssa
Customer journeyn avulla pyrimme ymmär­tämään käyttäjän tarpeita.

Määrittely

Analy­soimme kerättyä tietoa ja havaintoja, joiden pohjalta päädyimme seuraaviin tuloksiin:

  • opiske­lualaa pohtiva käyttäjä on toden­nä­köi­sesti elämässään valinta- ja muutos­ti­lan­teessa, mikä vaikuttaa hänen kogni­tii­viseen tilaansa
  • sivuston on oltava selkeä ja helppo­käyt­töinen, ja tieto­ähkyn aiheut­ta­mista tulee välttää
  • käyttäjän on saatava sivus­tolta riittä­västi tietoa päätök­senteon tueksi

Suunnittelu

Työsken­telin projek­tissa UX-suunnit­te­lijana, ja autoin myös teknisten mahdol­li­suuksien kartoit­ta­mi­sessa. Tein konseptia varten mm. raken­ne­suun­nit­telua, wireframeja, proto­tyyppejä sekä teksti­si­sällön ja äänen­sävyn määrit­telyä. Arvioin myös erilaisten toimin­tojen käytet­tä­vyyttä ja ideoin niihin ratkaisuja.

UX-suunnit­te­lijana tein tässä projek­tissa mm. rautalankoja.

Loppu­tulos

Projektin loppu­tuloksena syntyi konsepti, joka antaa hyvän pohjan uuden muotoilun alojen yhteisen sivuston rakentamiselle.

Opin projektin aikana lisää tiimi­työs­ken­telyn taitoja ja jousta­vuutta. Koska tiimiin kuului myös vaihto-opiskelija, työsken­te­limme englan­niksi. Kenties vieraan kielen tuoman lisähaasteen myötä ymmärsin, kuinka tärkeää on yhteisten käsit­teiden määrittely tiimin kesken.

Oli kiinnos­tavaa tehdä pelkkä konsepti ilman toteu­tusta. Vaikka pyrin suunnit­te­lussa huomioimaan toteu­tet­ta­vuuden, antoi toteu­tus­taakan puuttu­minen erilaista vapautta ajankäyttöön. Perus­teel­linen tutkimus ja ymmärrys ovat kuitenkin pohja, jonka varaan kaikki muu tehdään.

Takaisin projekteihin